Community / Tips

Hitteplan 2025 | witte lakens of MM-muts

De afgelopen jaren heb ik lakens paraat gehouden om schaduw te creëren zodra het voorgezaaide naar buiten gaat. Die kunnen niet goed tegen hitte na het verplanten. Dit jaar heb ik voorbereid om te zien of het makkelijk werkt, en bij gebrek aan zes parasols … 🙃

De Sugarsnaps, wintererwt en peulen gaan de schaduw ook ws wel prettig vinden. Het zijn koudeminners die we als eerste zaaien als het nog vriest en/ of koud is.

De groenten onder het klimrek zijn in bloei en kunnen verwijderd, dat volgt elkaar mooi op. Nu kunnen de zomergroenten na de IJsheiligen in de vakken onder het klimrek.

Het laken is bovenaan door het klimnet gehaald, vervolgens om de steigerbuis heen geleid en daarna losjes vastgelust. Onderaan heb ik het laken met een klem bevestigd. Deze klem kan ik later ook gebruiken om het laken aan de zijkant vast te zetten wanneer de ergste middaghitte voorbij is.

In 2024 was dit niet nodig vanwege een regenachtig voorjaar.

In 2023, tijdens een tropische periode, had ik een andere oplossing: mutsen vastgemaakt aan het klimnet met wasknijpers. Dat werkte prima. Toch lijkt dit fijner, vooral als ik schaduw wil creëren voor de hele bak. https://community.makkelijkemoestuin.nl/posts/algemeen/mm-hitteplan

Vóór 2023 was het nooit te warm in de lente wat ik me kan herinneren, wel later in de zomermaanden.