Community / Testzaden 2025
test zomerspinazie, 2x gezaaid (en geoogst); 5/5/‘25 en 9/6/‘25 gezaaid
1e ronde: gezaaid voorin 16-vaks Hero, midden in achtertuin op zuidoosten, dus volop zon. In vak waar eerst reuzenradijs had gestaan. Uiteraard in MM-mix, voeding en perliet toegevoegd.
5/5/‘25: 32 zaden voorgeweekt (om 2 per plekje te zaaien)
11:5: zaden nog niet opgekomen
21/5: op 6 plekjes zijn beide zaadjes opgekomen; op 5 plekjes één van de twee (eentje later dan de rest) en op 5 plekjes nog niks. 10 zaden voorgeweekt om een dag later bij te zaaien.
23/5: de 10 voorgewerkte zaden bijgezaaid. Eén zaadje was alsnog spontaan opgekomen van de eerste zaaironde.
17/6: vak in 1x leeggeoogst, want spinazie zat vol bloeistengels en was al doorgeschoten.
Opbrengst van 1 vak: 200 gram.
2e ronde: in hoekvak vooraan van 16-vaks Hero, op watertegels, MM-mix zonder perliet (vergeten), wel bijgevoed, in eerder gebruikte mix, dus wel MM-voeding toegevoegd. Mix in deze bak gehusseld voor inzaaien. Bak in achtertuin maar tegen linkerschutting aan, dus vooral zon in ochtend en begin middag.
9/6/‘25: iets meer dan 32 zaden voorgeweekt (zakje leeg gemaakt)
11/6: gezaaid, 2-3 per plekje.
Niet bijgehouden wanneer ze opkwamen, maar ze kwamen goed op en ik heb niet bijgezaaid.
ca. 8/7: vak in 1x leeggeoogst i.v.m. doorschieten en bloeistengels.
Opbrengst van 1 vak: 155 gram.
Oordeel:
+ makkelijke groente, komt redelijk goed tot goed op en anders is 1x bijzaaien voldoende.
+ Groeit snel (veel sneller dan de levels voor de gewone spinazie in de app (zie foto), ik kon 3-4 weken eerder al oogsten.
+ fijn om een spinazie te hebben (naast de NZ) die in de zomer kan
+ smaakt heerlijk.
+ niet erg belangrijk, maar toch: ik vind ‘m mooier in de bak dan de gewone en omdat de bladeren iets minder groot worden en iets meer omhoog blijven staan, blijft deze goed in zijn vak en hangt minder over de buurvakken dan de soort die al in het assortiment zit.
- je kunt er maar 1x van oogsten want de spinazie schiet heel
snel door en in bloei.
Dat laatste vind ik wel echt jammer. Ik zou ‘m denk ik toch wel kopen als-ie in het assortiment komt.