Community / Testzaden 2025

test - snijbiet (Charlie RZ) - gezaaid 29/3/‘25

Ik heb vier zaden in het tweede vak van links, vooraan, in een 8-vaks Hero op poten met waterreservoirs en perliet gezaaid. De bak staat in mijn achtertuin op het zuid-zuidoosten. De mix is eerder gebruikt en dus aangevuld met MM-voeding.

Update 19/4 (na 21 dagen): het zaadje linksachter in het vak is inmiddels opgekomen, een dag of 3 geleden, denk ik. Nu ongeveer 1-1,5 cm groot en alleen de twee kiemblaadjes. Op de andere plekjes is nog steeds niets opgekomen en heb ik vandaag 1-2 zaden per plekje bijgezaaid. Ook in het midden van het vak nog één zaadje gezaaid.

Update 29/4: zowel 3/4 van de 29/3 gezaaide als alle 19/4 bijgezaaide zaadjes zijn (nog) niet opgekomen. De enige opgekomen zaailing (linksachter) groeit goed en heeft inmiddels twee echte blaadjes. Dus volgens de app naar level 3 gegaan, vandaag, maar niet opnieuw bijgezaaid (testsnijbietzaad heb ik op 19/4 al opgemaakt; ik wacht nog wat langer of dit alsnog opkomt en anders zaai ik over een poosje gewone snijbiet erbij).

30/4: vandaag een zaailing opgekomen, rechtsachter. Vermoedelijk van de bijgezaaide ronde, want in mijn tweede vak met test-snijbiet, dat ik op dezelfde dag heb ingezaaid waarop ik in dit vak bijzaaide (zie aparte post), is ook vandaag de eerste zaailing opgekomen.

4/5: nog steeds twee zaailingen. Ze groeien goed (zie 1e foto).
18/5: vandaag (!) is een derde zaailing alsnog opgekomen, zo lijkt het. Heeft een rood steeltje en twee groene kiemblaadjes. Even afwachten of het echt een verrraagde zaailing, of toch één of ander onkruidje is. 🤞🏻
De eerste twee groeien nog steeds goed (zie 2e foto).
29/5 (zie 3e foto): de derde zaailing is idd een snijbietzaailing maar nog heel klein. De eerste zaailing is inmiddels een forse snijbietplant geworden, klaar om van te oogsten. Dat komt binnenkort, maar vandaag eet ik paksoi. 😁
23/7: inmiddels zijn de eerste twee echt reuze snijbieten geworden, met zeer veel blad, dat er prachtig bij staat! De foto (foto 4) is van vandaag, nadat ik er ongeveer een pond snijbiet al van had geoogst, vanmorgen. Eerder ook al veel van geoogst. Ik vind ‘m ook erg lekker! Ik oogst er volop van en kan dat nog een hele tijd blijven doen, denk ik!

11/8: ik oogst nog steeds volop van de test-snijbiet in beide bakken. De knollen worden ook echt mega-bieten.

Ben benieuwd of je de knol ook kunt eten. Heb die vraag al gesteld en kreeg als antwoord ‘nee’, maar internet zegt dat het wel kan, dus ben benieuwd naar de uitleg achter de ‘nee’. De derde snijbiet in het vak begint nu ook eindelijk iets groter te groeien. Niet dat ik ‘m nodig heb; want de opbrengst van de twee grote is al meer dan genoeg en in een andere bak heb ik er ook nog staan.

Echt een blijver, wat mij betreft, al kwam-ie wel erg slecht op. Overigens zou ik er geen 9 in een vak meer zaaien, gezien hoe groot ze worden en hoeveel ze opleveren. Ik vrees dat-ie het assortiment niet zal halen, vanwege het slechte opkomen bij heel veel MM-ers (ook bij mij), maar ik vind ‘m in de groei mooier (groter blad, minder aangetast) en ook net wat knapperiger en frisser van smaak dan de snijbiet die al in het assortiment zit, al vind ik die puur vanwege de meerdere kleuren ook echt geweldig. Ik ga proberen één van de test-snijbieten in het zaad te laten schieten en het zaad in het najaar te oogsten, zodat ik ‘m zeker volgend jaar weer kan zaaien, ook als-ie het assortiment niet mocht halen.