Community / Testzaden 2025
test - romaine sla (Tendita Cossla RZ) - gezaaid 29/3/‘25
6/4: eergisteren piepten alle vier de zaadjes door de mix! Foto van 6/4. Even goed speuren tussen de perlietkorrels. 😉🌱
11/4: de zaailingen zijn nog heel erg klein, dus vandaag de app, die vroeg of er al twee mooie blaadjes waren, 5 dagen uitgesteld.
20/4: inmiddels heeft de zaailing twee echte blaadjes en zie ik bij twee van de vier zaailingen de aanzet voor het volgende blaadje al. Ben vandaag naar het volgende level in de app gegaan.
4/5: ze groeien lekker (zie 2e foto) en krijgen nu water via het reservoir.
6/5; volgens de app mag ik nu beginnen met afharden. Aangezien ik rechtstreeks in de bak heb gezaaid, ben ik nu in de app meteen naar level 8 gegaan.
15/5: vandaag de eerste (buitenste) blaadjes van één of twee van de vier kropjes geoogst en geproefd: lekkere smaak, maar iets (te) taaie structuur! In vergelijking met de test-botersla en de test-tweekleurige pluksla vinden mijn vriendin en ik de smaak net zo goed, maar de structuur wat minder. In de gemengde sla viel dit niet meer op, en hebben we gesmuld van alle drie de test-slasoorten, met tomaatjes, komkommer, een radijs, feta en als dressing de olie-met-smaak uit het feta-potje en gebakken krieltjes en gebakken eieren erbij. Sorry, vergeten foto te maken voor ik ging oogsten. 🥬
29/5: de vier kropjes staan er prachtig bij (zie 3e foto), al staan ze wel in de schaduw van de test-snijbiet die ervoor staat (foto van schuin bovenaf genomen en snijbietblad even opzij gehouden).