Community / Testzaden 2025

test - kleine spitskool (Sonsma) - gezaaid 29/3/‘25

Ik heb één kleipil middenin het vak van rechtsvoor, in een 8-vaks Hero op poten met waterreservoirs en perliet gezaaid. De bak staat in mijn achtertuin op het zuid-zuidoosten. De mix is eerder gebruikt en dus aangevuld met MM-voeding. Ik heb rechtstreeks in de bak gezaaid, zonder voorzaaien (volgens de beschrijving drie dagen te vroeg voor direct buiten zaaien).

6/4: eergisteren, tegelijk met de test-romaine sla, de test-botersla en de test-andijvie kwam ook de test-spitskool boven de mix uit (foto van 6/4).
4/5: hij groeit goed (zie 2e foto). Net twee satéprikkers ernaast gezet om te voorkomen dat-ie erg schuin gaat groeien.
29/5: ik weet niet hoe groot een normale spitskool is, maar ik vind dit geen kleine! In elk geval vind ik de plant erg (te?) groot (breed) worden voor een vak in een MM-bak. Nog geen spitskool in wording te zien, maar de plant ziet er groot en gezond uit, dus ben benieuwd! Ik heb recent een tweede spitskool gezaaid (dit keer wel voorgezaaid in een airpotje). Daar zal ik nog een aparte post voor maken, maar die ga ik t.z.t. in een Planty zetten en niet in één van mijn bakken. 🌱