Community / Testzaden 2025
test - andijvie (Anconi) - gezaaid 29/3/‘25 - 5/7 naar border
29/3: bij het zaaien viel de kleipil in het zaaigaatje al uit elkaar en is het zaadje dus minder goed beschermd.🤞🏻
6/4: een dag of twee geleden piepte het ene gezaaide andijviezaadje door de mix (foto 6/4).
20/4: inmiddels heeft de zaailing twee echte blaadjes en zie ik de inimini aanzet voor het volgende blaadje al.
4/5: hij groeit goed (zie 2e foto). Er staan twee spontane dropplantzaailingen in het vak bij; die haal ik eruit als ze iets groter zijn.
29/5: hoog tijd om te oogsten (zie 3e foto), maar er is zoveel tegelijk oogstklaar dat ik ‘m nog even laat staan. Inmiddels staat-ie in de schaduw van de O.I. kers (die ik voor de foto even opzij heb geduwd) en staan ook de spontane dropplantzaaingen er nog bij in het vak, dus het wordt wat dringen, maar ik ben zeer tevreden over de groei van deze eerste test-andijvie!
5/7: uiteindelijk helaas niet van de andijvie geoogst (niet aan toe gekomen) en vandaag uit de bak verwijderd en inde border gezet, omdat-ie al heel erg doorgeschoten was.
23/7: in de border staat de andijvie al een tijdje te bloeien. Ben benieuwd of ik er zaad van zal kunnen oogsten. En weet nog niet of ik dat wel wil, want heb ‘m nog niet geproefd! 🙈 Gelukkig wel in twee andere vakken alweer nieuwe test-andijvie in opkomst. 😉