Community / Testzaden 2025

Cossla in de keuken

Nog een testsoort waar ik super blij mee ben: de Cossla. Zoals we hoopten passen er inderdaad vier in een vak.

In tegenstelling tot de meeste sla, kun je deze kroppen beter in z'n geheel oogsten. Dan is er niet alleen iets meer ruimte voor de andere kropjes, maar kun je ook goed gebruik gebruik maken van het verschillende blad.

Deze soort wordt voornamelijk geteeld voor het binnenste gedeelte. Dat is lichter van kleur, is malser dan het buitenste blad, en is heerlijk van smaak: zelfs een beetje zoetig. Perfect dus als toevoeging aan salades, zoals de aardappelsalade met de komkommertjes, tomaat en stukjes kip die ik maakte.

Maar het allerleukste is dat je het blad ook prima als schuitjes kunt gebruiken - om die salade in op te dienen.

Het buitenste blad van de Cossla is wat donkerder en behoorlijk stevig. Dat kun je juist weer prima gebruiken om mee te roerbakken, door de pasta of voor een stamppot (zoals je bij een stamppot rauwe andijvie doet). Ook deze sla kan - net als kristalsla - goed tegen verhitten, en blijft dan nog steeds behoorlijk knapperig: heerlijk!

Kortom: ik ben al mega-fan en ga mijn best doen om deze door te laten gaan 😀