Community / Show je MM
Mijn Makkelijke Moestuin Winter 2021-2022
Mijn plan was om in de herfst te zaaien wat een winter zou kunnen overleven.
Ik zaaide peultjes, radijs, spinazie, wintersla, Russian Red bladkool (uit het testpakket 2021), amsoi (zit in pluksla Azië, maar heb ik ook apart gekocht) en ik plantte knoflook. Wortels, snijbiet, mini kropsla, rucola, NZspinazie, bietjes, peterselie, palmkool, meiraapjes, pluksla Azië, chioggiabietjes en andijvie stonden er nog.
Foto 2 is bak 1 op 2 december, foto 3 is bak 1 op 12 februari.
Foto 4 is bak 2 op 2 december, foto 5 is bak 2 op 12 februari.
Je ziet dat er geoogst is: peultjes, diverse slasoorten, andijvie, wortels, rucola, bladkool, snijbiet, NZspinazie, pluksla Azië en raapsteelblad.
Wat ik verrassend vind is dat er ook nog dingen gegroeid zijn!
Zoals de radijsjes (alleen het blad), de amsoi en de bladkool. Ook de knoflook doet het heel goed.
Eigenlijk doen alleen de bietjes in de bak het slecht. (In de mini doet de chioggia het veel beter). Maar bietjes lukken bij mij meestal niet zo.
Op 2 december bloeiden er nog bloemen: goudsbloem en incarnaatklaver. De laatste uit zaden van AHmoestuintje. In een mini opgekweekt en in de herfst in de volle tuingrond gezet. Echt een leuk ding.
Van de spinazie heb ik hoge verwachtingen als de temperaturen omhoog gaan, net als van de kleine slaplantjes: die kunnen gelijk gaan groeien als de zon meer kracht heeft.
De peultjes heb ik in december met kerst voor op de salade geoogst. Niet veel maar o zo heerlijk!
Een aantal keer nog even voor het slapen gaan de weerapp gecheckt en dan toch in het donker de mutsen op de bakken en mini's gezet. De buren moeten wel gedacht hebben...
In de kas hebben vooral de amsoi, meiraapsteeltjes, wintererwt(scheuten) en radijsjes het goed gedaan. Winterpostelein heeft last gehad van een beestje en de spinazie en sla deden het niet goed. (Ik denk dat de mix in de kas te vochtig was.)
Gisteren (14 februari) heb ik nog veel geoogst en er een hartige zalmtaart van gemaakt. De erwtenscheuten zijn bij de lunchsalade soldaat gemaakt.
Conclusie:
De dagen voor 1 maart ga ik zoveel oogsten als kan en dan de bakken weer klaarmaken voor het lenteseizoen, maar deze winteroogst was erg geslaagd.
Volgende winter ga ik zeker weer voor de wintertoppers.
De meiraapsteeltjees, amsoi en bladkool zijn een blijvertje.
In de kas zaai ik dan veel wintererwten en ben erg benieuwd naar de paarse boerenkool.
Goed idee Jelle, die Makkelijke moestuin in de winter!