Community / Show je MM
Mijn Makkelijke Moestuin begin November 2021
In ieder geval is de herfst hier nu echt begonnen: er valt veel blad van de bomen die mijn beschutte tuin omringen. Dus vandaag dat blad op de composthoop gegooid. Op deze composthoop gooi ik alleen blad, nadat dat door de bladzuiger gehakseld is. Tussen de lagen blad strooi ik dan wat compost van het vorige jaar (inclusief bodemdiertjes) en besproei het met wat water. Elk jaar heb ik zo heerlijke en eerlijke compost die ik gebruik in de bloementuin. (Dit was een tip van Jelle een aantal jaar geleden.)
Dit jaar wil ik proberen om ook in de winter nog een beetje te oogsten uit de bakken. Daarom heb ik vanaf augustus gekeken of er planten te zaaien zijn die een redelijke kans hebben de winter te overleven. En dat is eigenlijk best nogal wat.
Andijvie, Winterpostelein, Palmkool, Wintersla, Wintererwt en Red Russian Bladkool (uit het testpakket) zijn gezaaid. En ook Amsoi (uit de Azië Slamix) schijnt wat kou te kunnen hebben. Knoflook staat in de Mini's.
Snijbiet, spinazie, rucola, wortels, en bietjes zouden het ook moeten redden als er geen superstrenge vorst komt. Erg benieuwd of het gaat lukken om te oogsten in de winter. De mutsen en mijn kasje zullen van pas komen denk ik.
Wat ik nu nog steeds kan oogsten zijn de Peultjes (elke paar dagen een handje vol), Nieuw Zeelandse Spinazie, mini Kropsla, Paksoi, Rucola, Andijvie, Palmkool, Snijbiet, Bladkool, Peterselie, Oost Indische Kers en Meiraapjes/Raapsteeltjes. Wow! Das echt nog veel!
In de kas hebben de tomaten en komkommers plaatsgemaakt voor zaailingen. Als ik naar de mooi opgekomen wintererwtenscheuten kijk, lijkt het wel lente.
De O.I.Kers die het eerst niet leek te doen is nu in een groeispurt geraakt: vanuit de rijdende bloembak met MM-mix is ie een opmars begonnen door de rest van de tuin. Met uitlopers van een metertje of 5.
De oogst van vandaag ( peultjes, paksoi en RR bladkool) is verwerkt tot een rijstschotel. Niet verkeerd toch?
Moestuinjaar 2021 was tot nu toe een compleet ander jaar dan 2020. Dit jaar deden een aantal groenten het minder door de vele en heftige regenval en andere temperatuur. Maar andere groenten deden het weer veel beter dan vorig jaar. Eigenlijk is elk jaar weer een verrassing!
Wat ben ik nog steeds blij met mijn Makkelijke Moestuin, de app en de community. Dank je wel Jelle, Saskia & Friends!