Community / Net niet MM

Testzaden 2026 - Koolrabi for the win!

Nu ik toch bezig ben met zaden testen, wil ik een suggestie doen voor volgend jaar. Al jarenlang probeer ik iedereen koolrabi aan te smeren. Het is een supermakkelijke groente. In de plm. 20 jaar dat ik balkontuinier is het nog nooit mislukt. Ik doe meestal twee batches per jaar want ze blijven ook in de warmte goed doorgroeien. Vroeger (vertelt oma) had je weleens variëteiten die snel houtig werden. Dat is er nu helemaal uitgekweekt. Ze hebben alleen een enthousiaste plons water nodig, en ik geef ze af en toe een extra hapje smikkel. Dat heb je met kool. Op zeven hoog heb je weinig last van slakken 😊, vlinders komen hier wel. En het fijne is: zodra de koolrabiplant een beetje volwassen is breken alle rupsen hun tanden op dat kneitersdikke blad. Zelfs al lukt het (heel af en toe) om de bladeren wat aan te vreten, het interesseert de plant geen fluit. Die blijft gewoon doorgroeien. En mij interesseert het ook niet. Want ik eet de knol, en niet het blad. En die knol is lekker, lieve mensen! Appelig, kolig, fris. Perfect voor salades. Een aanrader!