Community / Net niet MM

aardappel experiment 2024

Aardappel experiment:

Vorig jaar (2024) deed ik een aardappel experiment.
Ik pootte Annabelle aardappels helemaal volgens mm methode, maar soms ook toch weer net niet. Wel de mix en de app volgens enz.
Ipv echte mm mini’s had ik vierkante kweekpotten van 30x30x30cm
Ze zijn dus hoger, waardoor de aardappels dieper geplant kunnen. Dat bracht me op het idee om te kijken of het iets uithaalt als 1 aardappel helemaal beneden gepoot wordt en de andere net iets hoger. (Nog steeds 20cm diep) Annabellen maken aardappels op 1 hoogte en de theorie was dat door die tweede aardappel iets hoger te poten de aardappels net wat meer ruimte hebben. Daarom deed ik ook 1 aardappel in een pot om dat te vergelijken met 2 aardappels in een pot zoals mm aangeeft.
Bovendien deed ik in sommige potten niet 2 aardappels, maar 1 aardappel en daarbij nog een bloem (goudsbloem of OI-kers) allemaal mm zaad. Bij de goudsbloem heb ik per ongeluk alle 4 de planten laten staan, dus in elke hoek 1 goudsbloem.
Met oogsten wachtte ik steeds totdat de plant helemaal geel was.
De potten stonden naast elkaar dus redelijk vergelijkbare plaats.

Hier is het resultaat:
A (1 aardappel alleen)
B (1 aardappel met 4 goudsbloemen)
C (1 aardappel met 1 OI-kers)
D (2 aardappels alle twee onder in de pot, mm manier)
E (2 aardappels op 2 hoogtes Dus 1 op de bodem (30cm diep) en 1 net iets hoger (20cm diep) ik deed “bovenkant ene aardappel is onderkant tweede aardappel. Ze zaten wel diagonaal verspreid in de pot. )

En het resultaat was 🥁
A 927g (1)
B 794g (1+goudsbloem)
C 822g (1+OI-kers)
D 1158g (2 mm methode) (579 per pootaardappel)
E 1240g (2 op 2 hoogtes) (620 per pootaardappel)

Conclusie:
Meer ruimte geeft meer oogst.

Want:
Bij een pot van 30 cm diep is op 2 hoogtes poten zinvol. (Geeft ook iets meer ruimte)
2 aardappels in 2 vakken geeft meer oogst dan 2 aardappels in 1 vak. Maar het kost wel 2 vakken ruimte. Dus voor de meeste mensen is 2 pootaardappels per 30x30cm het beste.

Goudsbloem of OI-kers erbij geeft minder oogst. Maar nog steeds meer per pootaardappel dan bij 2 in 1 vak. Waarschijnlijk omdat er dan maar 1 pootaardappel in het vak zit.
🤔 dus 1 mini met 2 aardappels en 1 mini met een bloem geeft minder oogst dan 2 mini’s met steeds 1 aardappel en daarbij een bloem🤣