Hitte Vandaag wordt het heet in het zuiden van Nederland: tot wel 30 graden! Check of je waterreservoir nog vol zit, of de mix nog vochtig is, geef je kwetsbare planten rond het middaguur schaduw en wacht met zaaien tot het weer wat koeler is.

Community / Algemeen

Planning 2019, tips?

Op dit moment ben ik druk bezig met de voorbereidingen van het nieuwe seizoen, leuk om met z'n allen op 1 maart van start te gaan! In een excel bestand probeer ik alvast het een en het ander uit te zoeken. Ik heb twee moestuinbakken van beide twee rijen. In de foto van het excel bestand zie je in de kolommen de maanden van het jaar staan en in de rijen de vakken met een ‘bovenste’ en ‘onderste’ rij. En met de kleuren worden (net zoals de kalender van Jelle) de families aangegeven.  Zo probeer ik er voor te zorgen dat de families een beetje door elkaar staan en of er niet in hetzelfde vak dezelfde familie komt te staan als daarvoor. Nu moet ik ook een beetje op de hoek van de zon letten; in de ‘nieuwe bak’ schijn de zon het meeste op de rechterkant en in de ‘eerste bak’ komt de zon van links. De bonen zet ik daarom voor de ‘nieuwe bak’ het meest rechts, zodat ze niet in de schaduw van een dikke tomatenplant komen te staan (dat deed ik vorig jaar dus verkeerd ;) ). Ik ben echt dol op klimgroente. Het jammere is dat de courgette en komkommer zo groot en breed worden. Ik probeer die altijd in een hoekje te plaatsen en anders een beetje in te korten. Tot nu toe gaat dat prima.
Het doel van dit jaar is om meer te kunnen oogsten van de bonen. Daarnaast hoop ik dit jaar de boerenkool op tijd in te zaaien, ik vind dat altijd zo vroeg in het jaar, dan is het nog geen boerenkool-tijd. En als laatste heb ik vorig jaar een frambozenplant gekocht en ben ik nog op zoek naar een oplossing om deze goed te laten klimmen. Ik hoop eigenlijk ook nog dat de mini-pompoen er komt :D, dan hoop ik die ook nog ergens in de planning te kunnen zetten en anders doe ik die misschien in een aparte pot. 

Als jullie nog tips hebben, dan hoor ik dat graag! 

Maak jij ook een soortgelijke planning maakt? Waar let jij dan op en waar hou jij rekening mee? 

Ps. als ik de bakken een beetje opgeruimd heb, zal ik het even op de foto zetten ;).