Hitte Vandaag wordt het heet in het zuiden van Nederland: tot wel 30 graden! Check of je waterreservoir nog vol zit, of de mix nog vochtig is, geef je kwetsbare planten rond het middaguur schaduw en wacht met zaaien tot het weer wat koeler is.

Community / Algemeen

2018, een tweede jaar, een warmer jaar

2018 was het eerste jaar dat we ook echt vanaf het begin van het jaar konden beginnen met de moestuin. Dit jaar hadden we de zaden van Jelle, wat meer opbind mogelijkheden aan de rand voor de struiken en klimplanten en o.a. aardperen.

Voor het eerst ook knoflook en erwten in de bak. Wist niet hoe leuk en lekker het is om dat uit eigen tuin te eten. Knoflook is helemaal niet zo duur in de winkel dus ik dacht, waarom zou je dat zelf kweken. Nou, omdat het zoveel lekkerder is. Oh en het hoeft niet helemaal uit china te komen dus is ook beter voor het milieu. En erwten, die lust ik niet... totdat ik ze zo van de plant at... mmmm heerlijk!

Aardperen, zou ze nooit in de MM bak stoppen want straks zit er alleen nog maar aardpeer in je bak maar in een aparte bak in de grond is het super simpel. Zo simpel, je hoeft ze alleen maar in de super te kopen rond de kerst, in de grond te stoppen, de takken weg te halen aan het einde van het seizoen (goed voor de beestjes als je dat in de buurt op de grond legt) en dan vanaf december te oogsten (lekker zoeken in de aarde :)).

Dille is nog een plant die (nog) niet in de zadenmix van Jelle voorkomt, maar die wel erg makkelijk is en zolang je deze wat verder achteraan in de bak stopt prima in de MM kan. En super lekker om te gebruiken om augurken te maken van kleine komkommers.

De tomaat die rechts tegen de kippenren aan groeit is een zelf gezaaid zaadje uit een van de tomaatjes die de kippen niet helemaal hadden opgegeten. Groeide echt super goed daar met alle voeding van de kippen. Zeker de moeite waard om ook in 2019 een tomaat langs het kippenhok (of beschermd in het kippenhok) te laten groeien.

De winter postelein doet zijn naam echt eer aan, hij groeit dan niet maar zodra het weer warmer wordt, zit het overal...