Community / Algemeen
Weer een bak ingezaaid! 1/5/‘25
Heerlijk om in de MM bezig te zijn.
Vanmiddag mijn 16-vaks Hero light in mijn voortuin (op het noordwesten, dus ik kon het eerste deel van de middag nog in de schaduw werken) onder handen genomen.
Ik had de bak niet winterklaar gemaakt, en afgezien van af en toe nog wat oogst had ik ‘m tot nu toe behoorlijk verwaarloosd en zelfs nauwelijks water gegeven.
Afgelopen maandag had ik bijna alles al uit de bak verwijderd (doorgeschoten peterselie, doorgeschoten woekerende winterpostelein, doorgeschoten (niet-MM) kervel en een uitgebloeide palmkool). De snijbiet en de (niet-MM) prei liet ik nog even staan.
Nu begon ik met het verwijderen van de doorgeschoten snijbiet (de grootste heb ik in de border gezet om zaad uit te winnen; de rest had ik wrs nog kunnen gebruiken, maar heb ik te lang buiten laten liggen, dus uiteindelijk maar weggegooid 🙈). De prei heb ik met kluiten eruit geschept, om die morgen nog een plekje in mijn achtertuin in de zon te geven en te kijken of ze nog wat dikker willen worden (mijn preien die ik vorig jaar rechtstreeks daar heb gezaaid, zijn nu mooi groot en dik).
Vervolgens eerst de MM-mix aangevuld vanuit een niet-MM-bak-op-poten, waarvan ik nog niet weet of ik die dit jaar ook weer ga gebruiken (hij is wel heel fijn, maar mijn MM-bakken groeien gestaag in aantal, dus ik moet even kijken of ik er nog een geschikte plek voor heb). Verder MM-voeding voor alle 16 vakken en 4 zakken perliet toegevoegd. Toen begon het zwaarste werk, en dat viel best tegen! De mix goed omscheppen en oude wortels zoveel mogelijk verwijderen. Pffff, daar was ik wel even langer zoet mee dan ik had verwacht! De helft van de bak lukte nog voor de zon er vol op stond; de rest moest ik toch echt in de zon doen! Maar het is gelukt! Vervolgens E erst de 10 liter gieter twee keer gevuld en over de bak uitgegoten. Daarna het raster onderhandel genomen en schoon teruggelegd op de mix.
Toen kwam het leukste: uitzoeken wat ik wil gaan zaaien!
En ten slotte (ook altijd fijn): het zaaien zelf! 🌱🌱
Op één vak na zijn alle vakken voor- of ingezaaid! Het is zoals gezegd een bak op het noordwesten, die dus weinig zon krijgt. Maar ik heb ‘m daar al jaren staan en ik weet zo onderhand wat het er redelijk tot goed doet. De Batavia heb ik vanuit de vensterbank gelijk in de bak gezet. En de peterselie was een mazzeltje, want die had ik vorig jaar in mijn border gezet om zaad te winnen en een deel van het zaad is spontaan in de border ontkiemd, dus ik heb daar vier plantjes uitgegraven en overgezet in deze bak. Is er ook gelijk iets groens te zien, altijd fijn! 🌱
Wortels en bieten is afwachten; hangt erg af van het weer of dat lukt in deze bak. Bij een erg natte of koele zomer wordt dat niks, maar bij een vrij droge en vooral warme, zonnige zomer, lukt het vaak prima! En vandaag, 1/5, is nog vroeg genoeg in het seizoen om ze een lange groeitijd te geven!
Het enige niet ingezaaide vak is voor Afrikaantjes. Ik heb al Afrikaantjes voorgezaaid voor een vak in mijn achtertuin, maar die zijn nog niet opgekomen en de afgelopen twee jaar is het ook niet gelukt. Vandaag als experiment veel zaadjes rechtstreeks in de bak in mijn achtertuin (vanwege de zon) gezaaid. Als er in de vensterbank of in de bak in de achtertuin wat opkomt, zet ik er ook eentje in mijn bak in de voortuin (mss 4, aangezien het daar meestal allemaal een stuk trager groeit dan achter, in de zon).
Morgen of zaterdag nog wel even een klusje: mijn slakkenschrikdraad fixen en opnieuw om de bak bevestigen. En denk voor de zekerheid ook even een gaasrek eroverheen zetten, tegen brutale vogels en buurtkatten.
Tevreden met dit resultaat voor vandaag! Weer een stapje verder! Tussenstand: 69 vakken ✅ (waarvan 2 al voor de tweede ronde zijn ingezaaid) en nog zo’n 30 vakken te gaan’ 😁🌱☀️