Community / Algemeen
Terugblik seizoen 2024
Het afgelopen seizoen bracht de nodige uitdagingen met zich mee - o.a. kou, heel veel regen en een ware slakkenplaag - maar uiteindelijk kwam het allemaal goed! 🐌 Alle testzaden van dit jaar waren een groot succes - wat ook best wel heel bijzonder is - de vorige keren waren er altijd wel soorten die het minder goed deden.
Op 1 maart ben ik - samen met heel veel mede MM-ers - gestart met o.a. een nieuwe 16-vaks MM-Hero met klimrek, omdat het behoorlijk koud was de bakken wel afgedekt met een muts. Het duurde iets langer voordat alles opkwam, maar het viel absoluut niet tegen. ❄
📷 20: Helaas kregen we op 20 mei hevig noodweer, een combinatie van zware regenval, hagelstenen en onweer. Dit had ik nog nooit meegemaakt - een enorme wolkbreuk - ons dorp kwam zelfs in het landelijk nieuws. Alle slasoorten waren ‘smotsig’, de vruchten en de bloemen van mijn aardbeiplantjes waren beschadigd, de aardappelen en andere gezaaide soorten hadden allemaal heel veel bladschade door de hagel. Het was een trieste aanblik - in een half uurtje tijd was er niks meer over van het weelderige groen - ik moest het allemaal echt even laten bezinken… Na een week heb ik - vol goede moed - de meeste vakken weer opnieuw ingezaaid. 😟
📷 19: De peultjes leken zich nergens van aan te trekken en groeiden dan ook stevig door en gaven heel veel oogst, heerlijk. 🫛
📷 18: Ook de snijbiet - die beschut stond - groeide goed, het is altijd weer genieten van de prachtige kleuren. 🌈
📷 16 & 17: De komkommers in de tuinkamer hadden er zin in - er bleven maar komkommers groeien - er kwam geen einde aan. Echt bizar veel komkommers geoogst. 🥒
📷 15: De wortels deden het super. Ik ben gek op de Jerada, ze zijn zo mooi van vorm en ze smaken zo heerlijk zoet. 🥕
📷 13 & 14: De opnieuw ingezaaide bakken zijn in juli alweer mooi groen aan het worden, echt genieten. 🌱
📷 12: De eerste baby pompoenen zijn al aan het groeien en er zijn nog volop bloemen. 🎃
📷 11: Blij dat ik toch nog heb kunnen genieten van de fantastisch smaak van aardappel Annabel. Door de hagelschade en slakkenvraat was de opbrengst wel lager dan anders, maar dat mocht de pret niet drukken. 🥔
📷 10: Het zelfherstellende vermogen van de natuur is groot - iets later dan anders - genoten van de heerlijke zoete Favori aardbeien en ze bleven doorgaan tot in de herfst wat een toppers! 🍓
📷 9: Ook de klimcourgette deed zijn best en had een enorme opbrengst. Zo leuk, telkens weer andere recepten verzinnen om ze in te verwerken. 🧑🍳
📷 8: In totaal had ik 3 baby pompoen planten. In twee planten groeiden 2 pompoenen en in één plant zelfs 4. 🎃🎃🎃🎃
📷 7: Een prachtig vrolijk geheel zo, groentes afgewisseld met bloemen. 🌼
📷 6: Bloemen zijn niet alleen een lust voor het oog, ze vervullen ook nog eens een bijzondere waardevolle rol. Ze trekken bijen, hommels, vlinders en andere nuttige insecten aan die van groot belang zijn voor de bestuiving en het in toom houden van plagen. Ik kan daar zo van genieten. 🦋🌻🐝 📷 5: Wauw, wat deed de gele snacktomaat het fantastisch - en wat waren ze lekker om zo uit het vuistje te eten - zo blij dat deze topper in het assortiment is opgenomen! Ook de andere soorten tomaten hadden een mooie opbrengst, genoten van heerlijke soep/sauzen. In september dit mandje vol lekkers geoogst, balkontomaat, gele snacktomaat (test), de Sweety en gele struiktomaat. 🍅
📷 4: Komkommers zijn niet alleen gezond, maar ook veelzijdig en heerlijk. En met komkommers kun je enorm creatief zijn.🦋
📷 3: Ook de Salanova’s gaven dit seizoen weer volop oogst, ik ben groot fan van deze slasoorten. De rode crispy pluksla stond eind oktober nog in de MM-airbak te shinen. ❤
📷 2: De baby pompoenen waren nog niet allemaal op kleur, maar eind oktober toch geoogst. Het weer werd er niet beter op en daarom heb ik ze maar in de tuinkamer verder laten rijpen. 🎃
📷 1: Voor nu nog even genieten van winterwonderland, het zal vast niet lang meer duren voordat alle sneeuw weg is. ☃
Het aftellen kan beginnen, de bestelling is weer geplaatst. Kom maar op met het nieuwe seizoen, vol nieuwe kansen en avonturen! 🌱