Community / Algemeen

MMoestuintafels 2025 | juni

De zomergroenten in de bakken, wel heel veel later dan de IJsheiligen. Er was veel regen, winderig en koud, heb het risico niet genomen, maar ze staan nu …

We aten veel salades, koud maar ook met een klein aantal minuten gekookte Sugarsnaps. De boerenkool ging in de slowjuicer met iets pittigs en fruit. En verder veel sla, in de stamppot, met kaas en meer tijdens de lunch en op een broodje.

Hitte
Tja, en dan is de bovenlaag van de mix droog, vertoont barsten en wat doe je dan? Precies, geen water geven want dat doen de watertegels. Lastig, lastig …
Een aantal groenten hadden het moeilijk met hangend blad, die kregen extra vocht in de avond of een natuurlijke bescherming rond de 30+ graden. Dat was de test rode Pluksla en de kropsla.
Ook de palmkool had het moeilijk en dille heeft het niet gehaald. Ook werden de watertegels extra bijgevuld.

Europese hoornaar
Elke ochtend en avond de schuurdeur open en dicht voor de Europese hoornaar. Ze hebben een plekje gevonden in een piepklein nestkastje. Er moest nog een stokje in, maar die opening gebruiken ze nu als toegang.
Zie je de Aziatische hoornaar meld het dan bij waarneming.nl
Er zijn primaire en secundaire nesten.

Na de peultjes werden ook de wintererwten ‘geknipt’. Dat is handig, het leren knippen van de peuter is nu aardig onder de knie.

Klaprozen
Tja dan ontwikkeld zich een enorme bos klaprozen en wil ik deze wel of juist niet? Liever niet, omdat ik de bakken strak wil. Toch maar laten staan om de zaden op te vangen in de herfst. Altijd leuk als welkomstkadootje voor (nieuwe) klanten. In de bloemenweide waar ik ze graag wil zien doen ze eigenwijs en komen moeizaam op.

Wat er fout ging
De komkommer en tomaat kregen een duw van de stofzuigerslang en lagen gebroken op de grond. Nog wel vast, eerst gespalkt maar alsnog maar op het water gezet, wortelontwikkeling en in de mix.
De bieslook en aardbeien gaan minder dit jaar, maar genoeg anders te oogsten toch?
Verder de bonen, oftewel in de bonen. Wat een enorm knip- en plakwerk … maar heb nu toch de geplande vakken vol.

Bevruchting
Het kwastje ligt klaar, ws niet echt nodig. De bindbuis ook voor het opbinden van de courgette. Ken je bindbuis? https://community.makkelijkemoestuin.nl/posts/tips/juni-klimmers