Community / Algemeen

MMoestuintafels 2025 februari

De jaarlijkse klus: de bakken zijn omgeschept van links-rechts-voor-naar achter. Heel zorgvuldig is de mix losgemaakt, op zoek naar engerlingen en andere verrassingen. In elke moestuintafel vond ik er wel een paar, uiteindelijk zo’n tien stuks van die snoepers…

De eerste tekenen van groei na de winter laten zich zien. Bieslook en knoflookbieslook piepen jaarlijks als eerste groen boven de mix uit. Maar ook de eerste slakken zijn alweer begonnen aan hun verkenningsrondes onder de moestuintafels.

Veel groenten hebben de winter overleefd, zoals spinazie, veldsla, wintersla en snijbiet. Een overwinterde paksoi in bloei. De seizoenen vervagen steeds meer. Heel bijzonder is dat zelfs de borage de winter lijkt te hebben doorstaan. Meerdere zelfs, ik ben benieuwd of die in bloei komt!

Ombouwset voor de Hero
Ook hier heb ik een ombouwset voor de Hero geplaatst. De moestuintafel is leeggemaakt in de kruiwagen, de onderstang en zwarte bodem zijn verwijderd, dit ging makkelijk zonder schroeven los te draaien.

Als eerste is de nieuwe onderstang geplaatst. Daarna de vier vulbuizen kort in heet water gelegd, zodat ze stevig in de watertegels gedraaid konden worden. Mooi stevig zwart worteldoek met gaten en doppen geplaatst. De mix heb ik gemengd met vier zakken perliet, voor meer lucht en een betere vochtafvoer. Vijftien liter water per reservoir, het raster op de bak en… klaar voor 2025! Voeding geef ik altijd per vak en dan gaan we er weer tegenaan.

Inloop
Vandaag weer een inloop. Ik ben zelf aan het werk in de tuin, en koffie en thee staan klaar. Veel bezoekers komen op afspraak, maar mogelijk ontmoet je andere MM’rs. Altijd leuk om ervaringen te delen.

En als je in de buurt bent, je bent van harte welkom. https://makkelijkemoestuin.nl/verkooppunten/silvia-hietbrink