Community / Algemeen

MMoestuintafels 2024 juni

Ondanks matige temperaturen en heel veel regen groeit het de bakken uit, de rasters zijn vaak niet meer te zien. Veel enkele rekjes moeten plaatsen om omliggende vakken ruimte te geven. Naaktslakken te over, maar gelukkig alleen in de bloementuin en op het gemaaide pad.

De Salanova’s die in maart zijn voorgezaaid oogst ik nog ruim en ondertussen staan nieuwe zaailingen in de bak. Al het voorzaaien ging goed en de enige kleipil die ik rechtstreeks in de mix zaaide kwam niet boven de mix.

Ik zag prachtige Dille opkomen van zaden uit voorgaande jaren, wat een verrassing! Drie vakken met heerlijke struikbasilicum voor o.a. pizza’s en in de vriezer voor later. De NZ spinazie groeit enorm dit jaar.

De zaden van de OI Kers in een kist onder de Hero kwamen tot groei, nu volop in bloei met bloemen. De zaden worden al verzameld voor de verwerking naar kappertjes.
Daarnaast ook inimini zaailingen van de OI-kers die heel traag zijn en een klein aantal cm hoog…

We aten pizza, salades, stamppotten, wintererwten met groene asperges, een bloemige omelet op zondag en we maakten gezonde peuterkoekjes van de NZ-spinazie.

Wat ging niet goed,
De OI- kers dus en de broccoli staan stil. Eén van de drie testkomkommers ging overdag hangen, ‘s nachts trok het bij. Ook na een aantal uren op de vaas trok het weer bij. Toch mss te snel gehandeld. Ze staan nu te wortelen naast o.a. de rozemarijn en dieven van de tomaten.
De bonen was dit jaar knip- en plakwerk. Voorzaaien, bijzaaien en dat 5x. Op dit moment zie ik de boterboontjes boven de mix uitkomen. Soms gaat het niet zoals het moet maar zoals het gaat.