Community / Algemeen

MMoestuintafels 2024 | eind mei

Wat kan ik zeggen. Een regenachtig voorjaar 2024 en niets te klagen tijdens deze landelijke, enorme slakkeninvasie.
Toch zijn ze er wel, te zien op klaarlichte dag in de bloemenweide en zie slakkensporen onder de moestuintafels terwijl ik ze normaal nooit zie.
De poten zijn gegalvaniseerd evenals mijn oude bakken, zou dat een verschil kunnen zijn?

De Salanova’s doen het fantastisch en zijn opnieuw gezaaid.
De testgroenten zoals de bindsla en ijsbergsla twee keer van geoogst. Van een aantal lijkt de groei later, of even stil te staan door de lagere temperaturen zoals de ijsbergsla, O.I.-kers en courgette bv.
Ik keek al naar voorgaande posts MMoestuintafels in mei.
In 2023 ter bescherming van hitte en felle zon de mutsen gebruikt en had voor nu al voorbereidingen getroffen…
Daarvoor een jaar zo koud dat de zaailingen ruim 10 dagen na de IJsheiligen naar buiten konden. Dan heb je een echt oerwoud aan zaailingen op de pallet. Zaailingen ondersteunen omdat ze mogelijk omvallen. Verrassend wat het weertype jaarlijks doet.

Wat (nog) niet goed ging.
Verder ben ik in de bonen, die doen het niet of zeer moeizaam😩 Ben met de derde ronde bezig en vooral de gele boontjes moeten gewoon… De snijbonen wel, die klimmen al naar boven.
De peulen gaan ook matig, wel bijgezaaid, maar de mini wordt nu geleegd.

Spontaan komt een dille op, ik dacht eerst een wortel, ben er heel blij mee! Verder kregen we een supergezellig bezoek van twee buurkippen die heel kalm het huis verkenden. Gelukkig niet op onderzoek in de moestuintafels en ook niet angstig voor de zwerfkat, de logeerhond en 1 jarige peuter…