Community / Algemeen
MMoestuintafels 2024 december
De rozemarijn was na een aantal jaren zo enorm gegroeid dat het verplaatst moest worden naar een mini. Nu bloeit het, samen met goudsbloem, viooltjes en borage. Het blijft bijzonder om te zien dat zelfs de kleinste zaailingen de winter kunnen overleven. Ook is hier en daar iets verpieterd.
Levermos
Ook weer ontdekt: parapluutjesmos of levermos. Het verscheen op twee plekken in de bakken en is meteen verwijderd. Een paar seizoenen terug had ik het niet opgemerkt, waardoor het enorm uit de hand liep. Af en toe duikt er nog iets op, maar ik houd het nu beter in de gaten.
Vogels voeren
Altijd leuk om de voedertafel weer klaar te maken. Een aantal jaren geleden kreeg ik van een vriendin een oude, identieke buitentafel die nu perfect dienst doet als overkapping. Zo blijft al het vogelvoer op de grote voedertafel droog en vrij van regen en sneeuw.
Een deel van de zonnebloemzaden heb ik afgelopen herfst verzameld en aangevuld met vogelzaden. Handig voor het maken van vogeltaartjes en andere lekkernijen. Meestal blader ik nog even door mijn oude posts op de community, waar alle taartjes waren ondergesneeuwd. Dus morgen aan de slag, https://community.makkelijkemoestuin.nl/posts/recepten/high-tea-voor-de-vogels. Misschien vind je er ook iets leuks bij of je kan zoeken op ‘High tea voor de vogels’.
Kerst
De komende weken staan nog wat eenvoudige, handgemaakte kerstcadeautjes met bloemen en kruiden op de planning. Van de lange takken rozemarijn heb ik alvast kransjes gemaakt voor op pakketjes.