Hitte Overmorgen wordt het heet in delen van Nederland: tot wel 29 graden! Check alvast of je waterreservoir nog vol zit, of de mix nog vochtig is, geef je kwetsbare planten rond het middaguur schaduw en wacht met zaaien tot het weer wat koeler is.

Community / Algemeen

MM 18 juli 2024 update

Even een update van de moestuin in het noorden van Drenthe. We hebben 2 MM Hero's op poten, een airbak, mini's en losse potten (op de picknicktafel of bankjes). Een derde Hero staat klaar om opgebouwd te worden.
Ik doe voor het eerst met de testzaden mee. De ervaringen daarmee hou ik bij in de speciale categorie daarvoor.
Op de foto's zie je de testkomkommertjes (doet het super, veel opbrengst, lekker) en de gewone komkommer (1e grote komkommer nu pas oogstbaar), maar ook de te testen gele snacktomaat,  balkontomaten, Sweety. Binnenkort verwacht ik de eerste gele tomaatjes, zo benieuwd! Er zitten heel veel aan de plant, het duurt alleen even voor ze geel worden.
De witte bosaardbei bloeit, de citroenmelisse zijn mooie planten, stengeluitjes zijn prima, en van de knapperige bindsla blijven we maar oogsten. Ook van de salanova's trouwens. We kunnen het met zijn tweeën haast niet op, en de snij-, spek- en stambomen komen er natuurlijk ook nog aan. Genoeg ingrediënten voor groene smoothies.
Courgette is helaas mislukt dit jaar.
De pompoen bloeit, heeft nog geen vrucht, hopen op bestuiving en anders een handje helpen.
Gelukkig vliegen er elke dag bijen en hommels omheen. De goudsbloemen en afrikaantjes fleuren alles mooi op. Gek genoeg is de oost-indische kers bij mij weer laat opgekomen, alleen de spontane plantjes doen het.  Zaaisel leverde niets op.
De test zonnebloemen waren bijna helemaal opgegeten door de slakken, maar omdat ze nu op een houten bankje staan, laten de slakken de planten met rust. Verder hadden we geen probleem met slakken. Ik prijs me gelukkig, want wat een ellende hadden velen hier daarvan. Ik had er trouwens wel opeens eentje in de bak 😠. Oorzaak: slak in een gieter. Opletten dus.
Wortels, broccoli, NZ spinazie, pluksla, wintererwt, peterselie, koriander, muntplantjes.
Teveel soorten om op te noemen. Niet MMers verbazen zich altijd over de variatie.
Echt weer genieten dit jaar.
Hopelijk gaan we mooie weken tegemoet.
Iedereen weer veel moestuinplezier!
(Ik zie dat niet alle foto's goed geupload zijn. Is er een maximum?).