Community / Algemeen
Eerste bak 2025 opgeschoond en ingezaaid - de kop is eraf! π±π±βοΈ
Ik heb de laatste jaren telkens uitgebreid, zoals veel rechtgeaarde MM-ers π, en besloot met mijn vorig jaar nieuw gekochte 16-vaks Hero met klimrek te beginnen. Die staat midden in mijn achtertuin en krijgt dus gelijk alle zon, als die schijnt! βοΈ Het is mijn eerste bak met een echt klimrek en daar heb ik vorig seizoen zoveel plezier van gehad! Ik had toen alleen nog geen slakkenschrikdraad om deze bak, waardoor elke avond slakkenjacht ππ wel een voorwaarde was voor goede oogsten, maar dat terzijde. π
Een restant verpieterde bindsla verwijderd en ik dacht de laatste worteltjes te ruimen, die niet veel meer dan een armetierig beetje loof hadden. Wat schetst mijn verbazing toen ik daar zowaar een paar mooie, oranje wortels onder vandaan zag komen! π₯π₯
Dat is nog eens leuk! Het nieuwe seizoen beginnen met een lekkere worteloogst! πππ»
In twee vakken was een vijftal spinazieplantjes opgekomen van de najaarszaai. Ik weet dat ze niet goed tegen verplaatsen kunnen, maar heb het al eerder succesvol gedaan, dus toch een poging gewaaagd en deze vijf zaailingen even apart gelegd.
Daarna raster eraf, 16x voeding erbij en alles grondig omgeschept. Nog de mix uit een Planty van vorig jaar toegevoegd, zodat de bak weer tot vlak onder de rand gevuld is. Raster weer erop en met hulp van de app en mijn zadenvoorraad bedacht wat ik waar wil zaaien.
De spinaziezaailingen samen in een vak vooraan, maar wel spinaziezaad voorgeweekt om het vak aan te vullen en in andere bakken ook nog 4 vakken (of Plantyβs) te kunnen zaaien.
Ook had ik veel spontaan opgekomen veldsla in de volle grond tussen mijn onkruid/gras en gevallen in een bak waar nog mix van de aardbeien van β23 in zat. Negen kleine plantjes ook overgezet in één van de voorste vakken. Voor de rest nog niks te zien, maar de hele achterste rij aan het klimrek gereserveerd voor peultjes, die ik binnen voorgekiemd heb (voor 4 vakken in één bak, niet helemaal MM, maar vanwege het klimrek toch wel handig).
Op de derde rij broccoli en Franse radijs en twee vakken (voor oranje en paarse wortelen) vrijgelaten tot half maart.
Op de tweede rij lente-ui, bleekselderij (testzaad β23), mini-kropsla en rucola.
Vooraan veldsla (spontaan opgekomen maar hierheen verhuisd), reuzenradijs, spinazie (deels al gezaaid in najaar β24) en nog een vak Franse radijs (ook eigenlijk niet volgens MM-methode, 2x dezelfde groente in één bak). π±π±
Daarna mijn nieuw bestelde slakkenschrikdraad aangebracht, wat nog best een lastige klus was, in mβn eentje, maar het is gelukt. ππ»π
Voldaan over vandaag op naar morgen! Als het weer lekker weer is, neem ik dan weer een vak onder handen. βοΈπ±π±