Community / Algemeen
2020 was mijn jaar! 💚
Maar wel met heel mooi nieuws 🙂. Want iets later dan Jelle en zijn fantastische team heb ook ik mijn 'boek' inmiddels afgerond 😃. Mijn boek, of eigenlijk proefschrift, zal een stuk minder vaak gelezen worden dat het prachtboek van de MM (waarvoor hartelijk dank trouwens!💚), maar dat maakt mijn geluk er niet minder om. Na 9,5 jaar hard werk inclusief een dijk van een eindsprint heb ik in 2020 mijn proefschrift afgerond. 2020 was dus, ondanks alle beperkingen, toch wel echt mijn jaar dat mij de rust gaf om dit eindelijk te doen. Nu ben ik dan ook dolblij dat ik weer meer tijd heb voor mijn hobby's op foto 1, waarbij één van mijn grootste hobby's, de makkelijke moestuin, wel ontbreekt. Hopelijk maak ik dat goed met de andere foto's 😉
Ik kan eigenlijk maar één nadeel verzinnen van de makkelijke moestuin en dat is dat je er nooit genoeg van krijgt en continu méér wil. Zo kreeg ik aan het begin van dit jaar tijdens de makeover van onze tuin maarliefst 2 mooie nieuwe hero's met elk 16 vakken en een aantal mini's erbij. In oktober volgde mijn langverwachte patiokas en in diezelfde maand vond ik een tweedehands kleding/klimrek á la @vrouwholle met plek voor 3 extra klimgroentes volgend jaar 🙂🙂. In november kwamen mijn twee nieuwe kleine hero's die nog precies voor mijn huidige twee hero's passen (op mijn oorspronkelijke tuinplan stonden 4 grote bakken, maar dat past helaas toch echt niet). Alleen krijg ik hier helaas maar 8 extra vakken door, omdat mijn airbak hiervoor plaats moet gaan maken. Ik heb mijn hoofd gebroken🥴 over of ik een nieuwe plek kan vinden voor mijn airbak, maar die is er niet: de tuin is nu echt vol. En hoe graag ik ook een bak in mijn voortuin zou willen, ik vrees toch echt dat daar veel te weinig zon komt...
Hopelijk brengt 2021 ook wat berusting in het feit dat mijn MM-limiet bereikt is... 😉 Op dit moment heb ik dat nog niet. Vooral niet na die nieuwe nieuwsbrief van Jelle, die weer boordevol nieuwe zaden staat, die ik natuurlijk óók allemaal wil hebben (had ik al gezegd dat de MM hebberig maakt..? 😉). Mijn huidige zaden zitten sinds een paar maanden ook in de mooie nieuwe opbergbak van de MM. Jelle schreef dat je één kant kon gebruiken voor andere spulletjes, maar dat gaat mij echt niet lukken: beide kanten zitten helemaal vol met zaden, waaronder ook een aantal nieuwe zaden. Dit jaar wil ik namelijk gaan proberen om zelf ook viooltjes en afrikaantjes te gaan kweken.🌱🌼
Ik heb zo'n ontzettend zin in het nieuwe seizoen dat ik hopelijk weer met iedereen op de community samen kan beleven. Want wat heb ik het afgelopen jaar veel fijne momenten op de community gehad. Iedereen is zo positief naar elkaar, zo behulpzaam en zo vaardig👏. Ik heb echt heel veel geleerd! Over het kweken van de groentes, maar ook zeker over het vervolgens bereiden van die groentes. Want ook daar kan ik nog veel in leren. Vooral nu ik heb besloten vanaf het nieuwe jaar (helemaal) geen vlees meer te gaan eten en ik dit wil gaan vervangen door nóg meer groentes (uit eigen tuin!). 🥕🧅🧄🥒
Op de overige foto's zie je nog de symbolisatie van mijn mannengezin in een wortel, het boek dat Sinterklaas meebracht voor mijn jongste om ook hem te gaan enthousiasmeren voor de moestuin (ik kan niet wachten tot mijn kinderen oud genoeg zijn voor het makkelijke moestuin kinderboek) en mijn moestuin en kas eind november, die zonder muts vanwege de wintererwten toch nog goed vol stond. Ik ben zo benieuwd naar de start van volgend moestuinseizoen nu mijn bakken nog best vol staan. Al zal mijn ene bak wel grotendeels leeg moeten, aangezien ik daar nog de wortels van de zonnebloem moet gaan verwijderen die zo ongeveer door heel de bak liggen...
Rest mij niets anders dan jullie nog heel fijne feestdagen te wensen, hopelijk met iedereen waar jullie van houden, en voor volgend jaar een fantastisch, gezond en makkelijk moestuinjaar!🌱💚🌱